Tweede Kamer investeert in een beter bereikbaar Noordoost-Nederland en wil flessenhals Zwolle-Meppel aan pakken

Sandra Oldengarm
February 9, 2024

De partijen NSC, VVD, BBB, D66 en JA21 steunen het amendement dat vorige week werd ingediend door ChristenUnie, Groenlinks/PvdA en CDA, waarmee een Kamermeerderheid de benodigde 40 miljoen extra vrijmaakt om de bestaande spoorverbinding tussen Meppel en Zwolle te versterken.

Den Haag, 31 januari 2024 - Een brede Kamermeerderheid heeft zich vandaag het amendement ondertekend dat de benodigde 40 miljoen euro vrijmaakt om het spoorknelpunt Meppel-Zwolle aan te pakken. Het amendement moet volgens de indieners een einde maken aan de onzekerheid waar de Noordelijke reiziger dagelijks mee te maken heeft op dit traject.

Het amendement werd vorige week ingediend door ChristenUnie, Groenlinks/ PvdA en CDA. Vandaag werd bekend dat ook NSC, VVD, BBB, D66 en JA21 het amendement ondersteunen. Daarmee heeft het een ruime meerderheid in de tweede Kamer. Vorig jaar werd 35 miljoen beschikbaar gesteld voor de aanpak van dit knooppunt, maar dat was onvoldoende. Dit amendement regelt de overige 40miljoen. Met dit bedrag kunnen een extra perron en betere wissels worden gerealiseerd, kunnen enkele overwegen verwijderd worden en kan de energievoorziening worden aangepast. Dit maakt het traject stabieler en voorkomt veel van de huidige storingen waar zoveel reizigers last van hebben.

“Dit is goed nieuws voor heel Noord-Nederland. 75.000 reizigers van en naar het Noorden hebben bijna dagelijks last van deze problematiek, voor hen is er nu zicht op een oplossing” reageert gedeputeerde Matthijs de Vries namens Noord-Nederland. De kwetsbaarheid van het spoor zorgt voor een gemiddelde uitval van 9 uur per week, waardoor het noorden per openbaar vervoer is afgesneden van de rest van Nederland.

Peter Snijders, voorzitter Regio Zwolle, is blij met het goede nieuws: ”Mooi dat de Kamer zo snel heeft gereageerd. Een verbeterde OV-bereikbaarheid is ook essentieel voor onze ambitie om de woningnood aan te pakken.”

De regio’s Zwolle en Noord-Nederland maken zich al jaren sterk om de flessenhals aan te pakken. Vorige week hebben bestuurders uit die regio met een petitie aandacht gevraagd bij de Tweede Kamer om dit knelpunt op te lossen. Kamerleden vertelden toen dat ook zij de situatie rampzalig en onacceptabel vinden, zij zien dat het Noorden beter verdient. Een week later hebben zij de daad bij het woord gevoegd!

Het amendement zal worden besproken tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dat debat vindt vandaag en donderdag plaats. De stemming is volgende week.

De laatste ontwikkelingen