Eén centrale ingang voor ondernemers in Regio Zwolle

Sandra Oldengarm

Waar moet je als ondernemer in de regio naartoe als je hulp nodig hebt? Of je nu een hr-vraagstuk hebt, wil verduurzamen of op zoek bent naar personeel: het aanbod aan programma’s, loketten en instanties is in Regio Zwolle gelukkig groot. Soms iets té groot, waardoor het overzicht verdwijnt. Lisa Heethaar en Paul Veld zetten zich namens Regio Zwolle in voor een toegankelijke, regionale dienstverlening. Hun doel: zorgen dat elke ondernemer op de juiste plek terechtkomt, zonder gedoe.

De oorsprong van de regionale ondersteuning ligt in de coronatijd. Paul vertelt: ‘Ondernemers zaten met hun handen in het haar. Alles ging ineens dicht. Wat kon er nog wel? Welke aanpassingen waren nodig? We wilden graag helpen, maar wisten niet hoe. Daarom zijn we ondernemers gewoon gaan bellen en dat werkte.’

Een blijvende werkwijze, geen tijdelijk project

Die persoonlijke, lokale aanpak is inmiddels uitgegroeid tot een regionale werkwijze. De 22 Regio Zwolle-gemeenten die meedoen, stellen lokale teams samen. Deze ondernemersteams bestaan uit een publiek-private mix van onder meer accountmanagers, beleidsadviseurs op het gebied van economie en arbeidsmarkt, vertegenwoordigers van WSP, regionale dienstverleners, de mkb-ambassadeur en leden van lokale ondernemersverenigingen. Zij onderhouden actief contact met ondernemers en zorgen voor een continue uitwisseling van signalen, kennis en thema’s.

Lisa: ‘De ondernemersdienstverlening is gebaseerd op het idee dat ondernemers lokaal worden gedragen en regionaal verbonden zijn. Zo komt de hulp daar waar die nodig is. Niet via top-down, maar van dichtbij.’

‘We reiken voorbeelden, experts en programma’s aan die vérder kunnen helpen’ - Lisa Heethaar

Lokale gezichten, korte lijnen

De kracht van de aanpak zit in het vertrouwen. Ondernemers stappen niet zomaar naar het gemeentehuis, terwijl het antwoord daar wel kan liggen. Liever stellen ondernemers vragen aan een bekende in hun netwerk: iemand die ze op de markt, bij het bedrijfsbezoek of op vrijdagavond bij de voetbalclub tegenkomen. ‘Dat moet ook kunnen’, zegt Paul. ‘Die lokale accountmanager of ondernemersvereniging is vaak de brug. En dan is het aan ons om snel te zorgen dat er iets met hun kwestie gebeurt.’

Van vraag naar actie

Het uitgangspunt is eenvoudig: luisteren en doen. ‘We bedenken geen plannen voor ondernemers’, zegt Lisa. ‘We reageren op wat ze nodig hebben.’

Zo bleek uit telefonische belacties dat veel kleinere mkb’ers zonder hr-afdeling meer informatie wilden over strategisch personeelsbeleid. In no-time werden er vier masterclasses opgezet. Op initiatief van de deelnemers werden deze sessies telkens bij een ander bedrijf georganiseerd, zodat ondernemers ook van elkaar konden leren.

Paul: ‘Het eigenaarschap ligt bij de ondernemer. Wij zorgen alleen dat de weg naar ondersteuning zo kort mogelijk is. Soms via een programma, soms gewoon via iemand die weet waar je moet zijn.’

‘Wij zorgen dat de weg naar ondersteuning zo kort mogelijk is’ - Paul Veld

Eenvoud en toekomstbestendigheid

Het uiteindelijke doel: een duurzame structuur waarin ondernemers snel geholpen worden, ongeacht verkiezingen of wisselingen in het bestuur. ‘We bouwen aan een regionale werkwijze die dichtbij de ondernemers in de 22 gemeenten staat’, zegt Lisa. ‘Niet afhankelijk van een tijdelijk project of politieke cyclus, maar iets dat verankerd is in de regio en gedragen wordt door de uitvoerders.’

Vanaf mei 2025 staat de centrale website ondernemeninregiozwolle.nl online. Daar kan, laagdrempelig, een programma of een lokale contactpersoon gevonden worden.

Werken aan gezamenlijke transitie

Enkele actuele thema’s die de ondernemersdienstverlening voorbij hoort komen van ondernemers zijn digitalisering, circulariteit, krapte op de arbeidsmarkt en kunstmatige intelligentie. Ook hierin ondersteunt de ondernemersdienstverlening. Niet door ondernemers te vertellen wat ze moeten doen, maar door ze te helpen hun koers te bepalen. ‘Sommige ondernemers zien kunstmatige intelligentie als iets van later, maar het raakt hun bedrijf nu al’, vertelt Lisa. ‘Wij geven geen les, maar reiken voorbeelden, experts en programma’s aan die hen verder kunnen helpen. Deze behoefte komt van de ondernemers zelf uit de regio, en samen gaan we van vraag naar actie.’

Het is een wisselwerking. Soms komt een idee van ondernemers zelf, soms wordt een thema aangebracht. Cruciaal is dat de aanpak aansluit bij hun praktijk en niet verzandt in beleidstaal. Paul: ‘We willen honderden ondernemers ondersteunen met concrete oplossingen van anderen die vergelijkbare uitdagingen al hebben aangepakt. Geen mooie woorden, maar echte daden.’

De energie van samenwerking

Wat Lisa en Paul het meest motiveert? De energie in de uitvoering. Bij mensen die hun netwerk openstellen, kennis delen en zich inzetten om ondernemers verder te helpen. Paul: ‘De constante factor zijn de mensen in de uitvoering. Zij maken het verschil, ook als bestuurders alweer zijn vertrokken. Dat motiveert mij enorm.’ Lisa vult tot slot aan: ‘We leggen de verbinding tussen publiek en privaat en bouwen samen aan een stevige fundering. Ondernemers worden niet alleen gehoord, maar mogen ook meedenken over beleid. Die gelijkwaardigheid zie je terug in hoe iedereen samenwerkt. Daar zit toekomst in.’

Regio Zwolle is een samenwerking van 22 gemeenten, 4 provincies, onderwijsinstellingen, werkgevers- en werknemersorganisaties en publieke partners.

De laatste ontwikkelingen

Op donderdag 8 mei 2025 streek het Open Bedrijvenfestival weer neer bij De Nieuwe Buitensociëteit in Zwolle. Terwijl in november 2023 zo’n 550 bezoekers konden worden verwelkomd, waren dat er deze keer bijna 1000. Dat heeft honderden kennismakingen en nog eens tientallen sollicitaties opgeleverd, en daarmee waren de 43 deelnemende werkgevers zeer tevreden.
Minister Eppo Bruins (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) bezocht op maandag 19 mei Havenbedrijf Port of Zwolle.

Bekijk alle nieuwsberichten

Ontdek het laatste nieuws en de ontwikkelingen van Regio Zwolle.